nhar

VVN en Shell luiden de wintertijd in door bewustzijn te creëren voor het belang van fietsverlichting.

Veilig Verkeer Nederland en Shell lanceren vandaag gezamenlijk een Virtual Reality Game voor kinderen om het bewustzijn voor het belang van fietsverlichting te vergroten. Maar liefst 90% van de jonge fietsers in grote steden heeft zowel geen voor- als achterlicht op de fiets, blijkt uit recent onderzoek. Fietsen zonder licht kan tot levensgevaarlijke verkeerssituaties leiden. Reden genoeg voor Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Shell om hieraan deze winter in combinatie met het Mobiele Verkeersplein extra aandacht te besteden.

Dit weekend gaat de wintertijd in en wordt de klok met een uur verzet. Dat betekent meer fietskilometers in het donker. Jongeren fietsen echter relatief vaak zonder verlichting. Vooral in de grote steden, waar slechts 10% van de fietsers in de leeftijd 12-18 jaar met een voor- en achterlicht rijdt. In de overige steden (28%) en het buitengebied (61%) liggen de percentages iets hoger.

VVN_en_Shell_lanceren_virtual_reality_game_voor_belang_fietsverlichting_1

Om de kwetsbare jonge doelgroep bewust te maken van het belang van fietsverlichting hebben VVN en Shell een speciale Virtual Reality Game ontwikkeld. Een groep basisschoolleerlingen verzamelde zich vandaag onder begeleiding van Agent Joss bij Shell station Slingelandtstraat in Amsterdam voor de primeur van de game. Met behulp van een geavanceerde virtual reality bril nemen zij zelf plaats achter het stuur van een auto en komen zij verschillende verkeerssituaties tegen. Op die manier beleven ze hoe het voor een automobilist is om fietsers zonder licht tegen te komen. VVN en Shell willen hiermee bereiken dat iedereen voortaan gewoon zijn licht aandoet.

Verkeer is interactie
“Een ongeluk schuilt in een klein hoekje en de zichtbaarheid van fietsers is aanzienlijk minder wanneer zij geen verlichting op hun fiets hebben. Met dit initiatief hopen we samen met onze partner Shell het toenemende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen”, aldus José de Jong, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland. “Door kinderen zelf, in plaats van hun ouders, te laten inzien hoe belangrijk fietsverlichting is, hopen we dat ze hun fietslamp altijd gebruiken.”

“De cijfers liegen er niet om. Kinderen ervaren meestal pas het belang van fietsverlichting wanneer ze op latere leeftijd zelf achter het stuur zitten. Daarom brengen we deze ervaring virtueel over naar de kinderen. Hierdoor hopen we samen met VVN bij te dragen aan een veiliger verkeer”, aldus Bianca Stip, Social Investment Advisor Shell Nederland. “Het is dan ook mooi om te zien dat de eerste gebruikers van de game enthousiast reageren en ervan leren.”

Quint van Haren, basisschoolleerling: “Wow, wat een gave game! Ik wist niet dat fietsen zonder licht zo gevaarlijk was, maar als je in de auto zit is het echt moeilijk om een fietser in het donker te zien. Vanaf nu ga ik mijn fietslampjes altijd aan doen in het donker!”

Om bij te dragen aan veiliger verkeer ontvangen gasten komende week, zolang de voorraad strekt, een gratis fietslampje bij Shell. Deze actie is geldig bij gebruik van de wasstraat op 100 geselecteerde stations door heel Nederland.

Agent Joss is ontwikkeld door Improvisatieacteurs in opdracht van Brandbase, Shell en VVN.
Meer weten over Agent Joss bel 0297-521919.

Willem van Oranje Look a Like

Willem van Oranje Look a Like

​ Ontmoet Onze Willem van Oranje Lookalike - De Perfecte Historische Sensatie! Ben je op zoek naar een unieke en boeiende toevoeging voor je evenement of bijeenkomst? Maak kennis met onze Willem van Oranje lookalike! Deze professionele imitator brengt de historische...

Bidfood Wijntreinreis

Bidfood Wijntreinreis

BidFood Wijntreinreis Amsterdam : 26022024 Gisteren konden de klanten van BidFoodNL voor het eerst instappen in de Bidfood Wijn Trein en dit bleek een groot succes! Op diverse stations in Nederland stonden de gasten te wachten op deze wijn trein (Dinner Train) en...